Ingenieur vanaf 13: IR13

Engineering, Techniek

IR13 laat jongeren LEGO-treinen manipuleren met logische schakelingen.

Doelgroep: Secundair 1e graad
Status: Lopend

De gekende en gevreesde logische of- en en-poorten die jongeren in het secundair onderwijs redelijk saai vinden, krijgen met IR13 een heel andere dimensie. IR13 verwijst naar ‘ingenieur op 13 jaar’ en knipoogt tegelijkertijd naar de afkorting van de interregionale trein. IR13 wil leerlingen op een boeiende manier laten kennis maken met elektriciteit en elektronica. Meer nog, de leerlingen proeven echt van technisch ontwerpen, en dit aan de hand van een LEGO-trein die ze zelf kunnen manipuleren. Met een aantal eenvoudige sensoren en de nodige logica laten de jonge gasten hun eigen trein stoppen voor rood licht, toeteren als hij voorbij het seinhuis rijdt, de lichten aanzetten in het donker, ... en zoveel meer... 

Maar in de eerste plaats willen we de jongeren ook een aantal ‘ingenieursvaardigheden’ bijbrengen, zoals teamwerk, logisch en probleemoplossend denken en leren omgaan met technische processen, technisch denken en technische complexiteit. IR13 is een project waarmee leerkrachten hun eindtermen op een boeiende en innoverende manier kunnen verwezenlijken. In wezen vormen de treintjes een alternatief voor de ‘blauwe panelen’ waarmee leerlingen nu logisch leren schakelen. Door de LEGO-treintjes even goed met logische poorten te manipuleren, verkrijgen ze op een boeiende manier dezelfde vaardigheden. 

Ingenieur vanaf 13: IR13

Ingenieur vanaf 13: IR13

perstekst IR13 - 2009 (pdf, 182 KB)
Perstekst IR13 - 2008 (pdf, 181 KB)
Perstekst IR13 - 2007 (pdf, 152 KB)

Partners voor dit project

Maakt u als organisatie een punt van CSR?

RVO-Society wil partneren met alle maatschappelijke spelers die de relevantie van wetenschap en techniek inzien en willen investeren in jong talent.

Voorbeelden van Corporate Social Responsability

Dit project resulteerde in volgende educatieve activiteiten

Gerelateerde materialen

Partners van RVO-Society